Wedstrijdverslag

Wedstrijdverslag Skûtsjesilen Langwar op 20 en 21 april 2024.

 

In de week voor de wedstrijd kijk ik bewust maar niet naar de windvoorspellingen. Als je dat doet dan ben je de hele week druk in je hoofd met allerlei overpeinzingen die nog wel tig keren kunnen veranderen. Als ik uiteindelijk zaterdagmorgen op Windfinder Pro kijk valt het zo te zien meer mee met de windkracht als dat er vrijdag nog voorspeld werd. Vrijdag dacht ik nog dat we op zaterdag misschien alleen in de ochtend nog konden varen. Als ik in de auto stap moet ik eerst nog ijs krabben!

 

Helaas is het niet gelukt de spudpalen op de Tjerk (ons startschip) op tijd gemonteerd te krijgen maar daar is toch een tussenoplossing voor bedacht. We gebruiken het oude startschip/werkboot die wel spudpalen heeft en gaan daar met de Tjerk langszij liggen.

 

Na het palaver met Sipke, Sieb en de wethouder vertrekken we richting de Langweerder Wielen.

De eerste start van startroep 1 en 2 om 09:30 uur gaat netjes volgens schema en ook de start van startgroep 3 en 4 gaat met een individuele terugroep netjes volgens schema.

 

Zaterdag is een bewolkte dag met af en toe prima wind maar in de buien trekt deze toch wel behoorlijk aan. Het is een wonder dat de grote drone die opnamen maakt voor “This is Holland”

met deze wind in de lucht blijft. Ik ben heel benieuwd hoe deze beelden er straks uit zien.

 

Als we om 14:00 uur willen beginnen draait de wind en de uitstelvlag wordt gehesen. Met 5 minuten vertraging lukt het op opnieuw te beginnen. Ook de geplande start van 15:30 gaat met 10 minuten vertraging van start maar gedurende deze wedstrijd komt er een dikke donkere lucht onze kant op.

Als de meeste skûtsjes in de buurt van het startschip de onderboei hebben genomen krijgen ze een enorme wind voor hun kiezen. Een aantal skûtsjes besluit de kop in de wind te draaien en de fok als een speer naar beneden te halen. Op het startschip hijsen we vlag N boven A en daarmee zeggen we dat er vandaag verder niet meer zal worden gezeild. De voorspellingen waren eind van de dag al toenemende wind maar het ging allemaal nog wel goed totdat deze verassing uit deze bui kwam.

 

Na terugkeer in de haven en overleg over hoe nu verder leek ons het eerlijkste om de afgebroken wedstrijd op zondag morgen opnieuw te varen zodat we daarna de indeling in Gold- en Silverfleet konden maken. Aldus geschiedde. Zondag om 10:00 uur start wedstrijd 4 en daarna om 13:00 uur de start van de Silverfleet. De start van de Silverfleet moet helaas door winddraaiingen en het aanpassen van de baan met 20 minuten worden uitgesteld. Als de start om 13:20 eindigt in een algemene terugroep begint het schema voor de middag wel aardig spannend te worden. Na de Silverfleet moet de Goldfleet ook nog hun wedstrijd varen en de laatst mogelijke waarschuwingssein moet uiterlijk 15:00 uur worden gegeven.

 

Om te bewerkstelligen dat de herstart van de Silverfleet met wat minder kans op opnieuw een valse start zou eindigen wordt de U-vlag in plaats van de normale P-vlag als vier minutensein gehesen. Achteraf bezien was dit een heel ongelukkig besluit omdat het gevolg was dat vijf skûtsjes een UDF (U-vlag-gediskwalificeerd) bij deze wedstrijd opliepen. In de laatste minuut voor het startsein mogen de skûtsjes zich niet meer bevinden in de driehoek die begrensd wordt door de beide boeien van de startlijn en de bovenwindse boei. Aangezien al deze skûtsjes binnen de driehoek terug op weg waren richting het startgebied hadden ze al een UFD opgelopen nog voordat ze überhaupt nog maar opnieuw waren gestart.

 

Na al deze belevenissen kunnen we om 14:35 de Goldfleet aan hun wedstrijd laten beginnen.

Met 15 prachtige skûtsjes en tussendoor ook prachtige zonnige omstandigheden genieten we van het einde van dit 14e skûtsje weekend. Ik geniet zelf wat minder omdat ik nog steeds ongelukkig ben over mijn besluit de U-vlag te gebruiken bij de Silverfleet.

 

Dank aan alle deelnemers, de vrijwilligers van brandweer en KWVL,  Sipke, Sieb en bemanning, Otto en de mensen van het Wapen van Langweer, Jetze en Gerbrig, Romano, Jantine en alle ander betrokkenen die ik nog vergeten ben.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

Wedstrijdverslag

Wedstrijdverslag Skûtsjesilen Langwar op 20 en 21 april 2024.

 

In de week voor de wedstrijd kijk ik bewust maar niet naar de windvoorspellingen. Als je dat doet dan ben je de hele week druk in je hoofd met allerlei overpeinzingen die nog wel tig keren kunnen veranderen. Als ik uiteindelijk zaterdagmorgen op Windfinder Pro kijk valt het zo te zien meer mee met de windkracht als dat er vrijdag nog voorspeld werd. Vrijdag dacht ik nog dat we op zaterdag misschien alleen in de ochtend nog konden varen. Als ik in de auto stap moet ik eerst nog ijs krabben!

 

Helaas is het niet gelukt de spudpalen op de Tjerk (ons startschip) op tijd gemonteerd te krijgen maar daar is toch een tussenoplossing voor bedacht. We gebruiken het oude startschip/werkboot die wel spudpalen heeft en gaan daar met de Tjerk langszij liggen.

 

Na het palaver met Sipke, Sieb en de wethouder vertrekken we richting de Langweerder Wielen.

De eerste start van startroep 1 en 2 om 09:30 uur gaat netjes volgens schema en ook de start van startgroep 3 en 4 gaat met een individuele terugroep netjes volgens schema.

 

Zaterdag is een bewolkte dag met af en toe prima wind maar in de buien trekt deze toch wel behoorlijk aan. Het is een wonder dat de grote drone die opnamen maakt voor “This is Holland”

met deze wind in de lucht blijft. Ik ben heel benieuwd hoe deze beelden er straks uit zien.

 

Als we om 14:00 uur willen beginnen draait de wind en de uitstelvlag wordt gehesen. Met 5 minuten vertraging lukt het op opnieuw te beginnen. Ook de geplande start van 15:30 gaat met 10 minuten vertraging van start maar gedurende deze wedstrijd komt er een dikke donkere lucht onze kant op.

Als de meeste skûtsjes in de buurt van het startschip de onderboei hebben genomen krijgen ze een enorme wind voor hun kiezen. Een aantal skûtsjes besluit de kop in de wind te draaien en de fok als een speer naar beneden te halen. Op het startschip hijsen we vlag N boven A en daarmee zeggen we dat er vandaag verder niet meer zal worden gezeild. De voorspellingen waren eind van de dag al toenemende wind maar het ging allemaal nog wel goed totdat deze verassing uit deze bui kwam.

 

Na terugkeer in de haven en overleg over hoe nu verder leek ons het eerlijkste om de afgebroken wedstrijd op zondag morgen opnieuw te varen zodat we daarna de indeling in Gold- en Silverfleet konden maken. Aldus geschiedde. Zondag om 10:00 uur start wedstrijd 4 en daarna om 13:00 uur de start van de Silverfleet. De start van de Silverfleet moet helaas door winddraaiingen en het aanpassen van de baan met 20 minuten worden uitgesteld. Als de start om 13:20 eindigt in een algemene terugroep begint het schema voor de middag wel aardig spannend te worden. Na de Silverfleet moet de Goldfleet ook nog hun wedstrijd varen en de laatst mogelijke waarschuwingssein moet uiterlijk 15:00 uur worden gegeven.

 

Om te bewerkstelligen dat de herstart van de Silverfleet met wat minder kans op opnieuw een valse start zou eindigen wordt de U-vlag in plaats van de normale P-vlag als vier minutensein gehesen. Achteraf bezien was dit een heel ongelukkig besluit omdat het gevolg was dat vijf skûtsjes een UDF (U-vlag-gediskwalificeerd) bij deze wedstrijd opliepen. In de laatste minuut voor het startsein mogen de skûtsjes zich niet meer bevinden in de driehoek die begrensd wordt door de beide boeien van de startlijn en de bovenwindse boei. Aangezien al deze skûtsjes binnen de driehoek terug op weg waren richting het startgebied hadden ze al een UFD opgelopen nog voordat ze überhaupt nog maar opnieuw waren gestart.

 

Na al deze belevenissen kunnen we om 14:35 de Goldfleet aan hun wedstrijd laten beginnen.

Met 15 prachtige skûtsjes en tussendoor ook prachtige zonnige omstandigheden genieten we van het einde van dit 14e skûtsje weekend. Ik geniet zelf wat minder omdat ik nog steeds ongelukkig ben over mijn besluit de U-vlag te gebruiken bij de Silverfleet.

 

Dank aan alle deelnemers, de vrijwilligers van brandweer en KWVL,  Sipke, Sieb en bemanning, Otto en de mensen van het Wapen van Langweer, Jetze en Gerbrig, Romano, Jantine en alle ander betrokkenen die ik nog vergeten ben.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.