Verslag SkûtsjeSilenLangwar 2025
Dit jaar in begin mei in plaats van halverwege april, door de datum van Brégepop en Pasen maar daardoor wel een prachtig aantal deelnemers van 37 Skûtsjes. Ook dit jaar weer een 9 tal Skûtsjes in de lengteklasse tot 17.10 m1 en daardoor kunnen de overige deelnemers mooi evenredig over de ander drie lengteklassen in gelijke aantallen worden verdeeld.
Kort voor het SSL heeft het bestuur van de IFKS besloten dat de wedstrijden dit jaar live zullen worden uitgezonden en ook trackers zullen worden ingezet om de Skûtsjes in het rak te kunnen volgen. Een primeur. Zaterdag morgen voor de wedstrijden wordt er een camera op het dak van de Tjerk gemonteerd die de vlaggen op het startschip in beeld gaat brengen. Ook de signalen van de toeter worden doorgegeven aan de regiekamer (en later bleek dat ook onze conversaties op het startschip werden doorgegeven naar de regiekamer!) Dat was natuurlijk niet echt heel wenselijk.
De windverwachtingen voor zaterdag en zondag waren in de week voorafgaand aan het evenement wel wat minimaal maar volgens mijn windapp zou het net moeten kunnen. Inmiddels weet ik uit ervaring dat de praktijk vaak anders in als de voorspellingen. Dat bleek ook wel weer, zaterdagmorgen eerst maar een uur uitstel met OW en cijferwimpel 1 en aansluitend de rattestaart (OW) gehesen op de wal. Na het strijken van OW op de wal hebben de Skûtsjes een half uur de tijd om naar het startgebied te komen. We strijken als er eindelijk wat wind lijkt te komen om 11 uur de OW en na bijna een half uur hijsen we OW op het startschip. Als we straks OW op het startschip strijken kunnen we 1 minuut later beginnen met de startprocedure. De meeste Skûtsjes waren voordat de OW op de wal werd gestreken al lang op het water. Voor veel van hen was dit een mooie gelegenheid om na de winterslaap het schip klaar te maken voor de eerste start van het seizoen en de soms nieuwe bemanningsleden wat voor te bereiden op de komende 3 wedstrijden.
Om 12:30 uur klinkt de eerste toeter van SSL over de Langweerder Wielen. Er is wat wind en als de voorspellingen nu kloppen gaat de wind alleen nog maar toenemen tot eind van de middag 4 Bft met vlagen van een kleine 5 Bft. Bij de derde wedstrijd zijn we blij dat ook dit jaar de brandweer weer op het water aanwezig is met de snelle boot. Bij een aanvaring tussen twee Skûtsjes wordt het roer geraakt en daardoor veegt de helmstok (nou ja het is bijna een balk(je) de adviseur van het dek.
Gelukkig doet het zwemvest zijn werk en kan de adviseur door de brandweer en rescue van de KWVL uit het water worden gehaald. Het water is in deze tijd van het jaar nog goed koud!
Terwijl deze redding aan de gang is zien we achter het startschip bemanningsleden van het Langwarder Skûtsje op het achterdek die alarmerend om aandacht vragen. We regelen dat er met spoed rescue en brandweer naar toe gaan. Na het later thuis zien van de gemaakte live opnamen bleek dat er een klapgijp was geweest en door ongelukkige samenloop van omstandigheden is één van de bemanningsleden geraakt door de over zwaaiende giek. Heel veel beterschap en een voorspoedig herstel in elk geval toegewenst.
Nadat we de vier geplande wedstrijden voor zaterdag hebben kunnen zeilen vertrekken we tegen 18:15 uur richting de KWVL haven en verwerken de uitslagen. Er zijn vandaag geen protesten dus kunnen we na einde protesttijd de indeling voor de gold- en silverfleet maken.
Als ik thuiskom ben ik wel benieuwd naar de live-opnamen en op
YouTube staat notabene ca. 9 uur beeldmateriaal. Het was een mooie dag op het
water maar voor de televisie beleef ik de dag grotendeels opnieuw. Met deze
opnamen en het commentaar bij de beelden wordt het nog veel mooier en ik kan
niet meer loskomen van de TV. Prachtig om dit zo close en mooi gefilmd nogmaals
te kunnen meemaken. Een uur later als normaal ga ik uiteindelijk enthousiast en
glimlachend naar bed.
Zondagmorgen als ik naar Langweer rij staat er al een mooie wind dus deze dag kunnen we in elk geval zonder vertraging beginnen. De silverfleet begint om 10 uur met 12 van de maximaal 18 Skûtsjes aan hun finale. In de buien zitten flinke pûsters maar gelukkig blijven alle Skûtsjes dit weekend overeind. Na de lunch in Het Wapen van Langweer starten we 13:30 uur de goldfleet.
De eerste startpoging eindigt in een algemene terugroep maar de volgende start, 5 minuten later gaat goed. Op de Tjerk noteren we ook de doorkomsten bij de onderboei en na 6 kolommen vol genoteerd te hebben is goed te zien dat er niet veel verandering meer in de volgorde van de Skûtsjes zit. Doordat de wind is gedraaid zijn de rakken niet meer echt kruisrakken maar bij in elke baan wel Skûtsjes is het niet mogelijk om aanpassingen te doen aan de boeien. Met deze omstandigheid in overweging en de af en toe stevige windvlagen besluit ik dat de finish er in gaat. De Grutte Pier van Tim Roosgeurius wint dit jaar SkûtsjeSilenLangwar.
Na het verwerken van de uitslagen kunnen we tegen 5 uur zondagmiddag beginnen met de prijsuitreiking. Er is echter nog een verrassing voorafgaand aan het uitdelen van de prijzen.
Sieb Bandstra hebben we 17 jaar geleden gevraagd of hij met zijn deskundigheid mee wilde doen met SSL. Sipke hield een prachtig verhaal over het begin van het contact met Sieb waar hij notabene zelf door werd geraakt. Dat kwam ook wel binnen bij de aanwezigen en nog meer bij Sieb zelf.
Het bestuur vond 15 jaar betrokkenheid en inzet bij SSL (in 2020 en 2021 kon SSL door Covid niet doorgaan) wel genoeg reden om Sieb tot erelid van SkûtsjeSilenLangwar te benoemen.
Zondag na de prijsuitreiking ga ik weer heerlijk genieten van de gemaakte beelden en beleef ook deze dag opnieuw. Ik kijk terug op een geslaagd weekend en bedank alle betrokkenen voor hun bijdrage voor de fantastische evenement.
Jan Spijkerman vanaf de Tjerk.
Verslag SkûtsjeSilenLangwar 2025
Dit jaar in begin mei in plaats van halverwege april, door de datum van Brégepop en Pasen maar daardoor wel een prachtig aantal deelnemers van 37 Skûtsjes. Ook dit jaar weer een 9 tal Skûtsjes in de lengteklasse tot 17.10 m1 en daardoor kunnen de overige deelnemers mooi evenredig over de ander drie lengteklassen in gelijke aantallen worden verdeeld.
Kort voor het SSL heeft het bestuur van de IFKS besloten dat de wedstrijden dit jaar live zullen worden uitgezonden en ook trackers zullen worden ingezet om de Skûtsjes in het rak te kunnen volgen. Een primeur. Zaterdag morgen voor de wedstrijden wordt er een camera op het dak van de Tjerk gemonteerd die de vlaggen op het startschip in beeld gaat brengen. Ook de signalen van de toeter worden doorgegeven aan de regiekamer (en later bleek dat ook onze conversaties op het startschip werden doorgegeven naar de regiekamer!) Dat was natuurlijk niet echt heel wenselijk.
De windverwachtingen voor zaterdag en zondag waren in de week voorafgaand aan het evenement wel wat minimaal maar volgens mijn windapp zou het net moeten kunnen. Inmiddels weet ik uit ervaring dat de praktijk vaak anders in als de voorspellingen. Dat bleek ook wel weer, zaterdagmorgen eerst maar een uur uitstel met OW en cijferwimpel 1 en aansluitend de rattestaart (OW) gehesen op de wal. Na het strijken van OW op de wal hebben de Skûtsjes een half uur de tijd om naar het startgebied te komen. We strijken als er eindelijk wat wind lijkt te komen om 11 uur de OW en na bijna een half uur hijsen we OW op het startschip. Als we straks OW op het startschip strijken kunnen we 1 minuut later beginnen met de startprocedure. De meeste Skûtsjes waren voordat de OW op de wal werd gestreken al lang op het water. Voor veel van hen was dit een mooie gelegenheid om na de winterslaap het schip klaar te maken voor de eerste start van het seizoen en de soms nieuwe bemanningsleden wat voor te bereiden op de komende 3 wedstrijden.
Om 12:30 uur klinkt de eerste toeter van SSL over de Langweerder Wielen. Er is wat wind en als de voorspellingen nu kloppen gaat de wind alleen nog maar toenemen tot eind van de middag 4 Bft met vlagen van een kleine 5 Bft. Bij de derde wedstrijd zijn we blij dat ook dit jaar de brandweer weer op het water aanwezig is met de snelle boot. Bij een aanvaring tussen twee Skûtsjes wordt het roer geraakt en daardoor veegt de helmstok (nou ja het is bijna een balk(je) de adviseur van het dek.
Gelukkig doet het zwemvest zijn werk en kan de adviseur door de brandweer en rescue van de KWVL uit het water worden gehaald. Het water is in deze tijd van het jaar nog goed koud!
Terwijl deze redding aan de gang is zien we achter het startschip bemanningsleden van het Langwarder Skûtsje op het achterdek die alarmerend om aandacht vragen. We regelen dat er met spoed rescue en brandweer naar toe gaan. Na het later thuis zien van de gemaakte live opnamen bleek dat er een klapgijp was geweest en door ongelukkige samenloop van omstandigheden is één van de bemanningsleden geraakt door de over zwaaiende giek. Heel veel beterschap en een voorspoedig herstel in elk geval toegewenst.
Nadat we de vier geplande wedstrijden voor zaterdag hebben kunnen zeilen vertrekken we tegen 18:15 uur richting de KWVL haven en verwerken de uitslagen. Er zijn vandaag geen protesten dus kunnen we na einde protesttijd de indeling voor de gold- en silverfleet maken.
Als ik thuiskom ben ik wel benieuwd naar de live-opnamen en op
YouTube staat notabene ca. 9 uur beeldmateriaal. Het was een mooie dag op het
water maar voor de televisie beleef ik de dag grotendeels opnieuw. Met deze
opnamen en het commentaar bij de beelden wordt het nog veel mooier en ik kan
niet meer loskomen van de TV. Prachtig om dit zo close en mooi gefilmd nogmaals
te kunnen meemaken. Een uur later als normaal ga ik uiteindelijk enthousiast en
glimlachend naar bed.
Zondagmorgen als ik naar Langweer rij staat er al een mooie wind dus deze dag kunnen we in elk geval zonder vertraging beginnen. De silverfleet begint om 10 uur met 12 van de maximaal 18 Skûtsjes aan hun finale. In de buien zitten flinke pûsters maar gelukkig blijven alle Skûtsjes dit weekend overeind. Na de lunch in Het Wapen van Langweer starten we 13:30 uur de goldfleet.
De eerste startpoging eindigt in een algemene terugroep maar de volgende start, 5 minuten later gaat goed. Op de Tjerk noteren we ook de doorkomsten bij de onderboei en na 6 kolommen vol genoteerd te hebben is goed te zien dat er niet veel verandering meer in de volgorde van de Skûtsjes zit. Doordat de wind is gedraaid zijn de rakken niet meer echt kruisrakken maar bij in elke baan wel Skûtsjes is het niet mogelijk om aanpassingen te doen aan de boeien. Met deze omstandigheid in overweging en de af en toe stevige windvlagen besluit ik dat de finish er in gaat. De Grutte Pier van Tim Roosgeurius wint dit jaar SkûtsjeSilenLangwar.
Na het verwerken van de uitslagen kunnen we tegen 5 uur zondagmiddag beginnen met de prijsuitreiking. Er is echter nog een verrassing voorafgaand aan het uitdelen van de prijzen.
Sieb Bandstra hebben we 17 jaar geleden gevraagd of hij met zijn deskundigheid mee wilde doen met SSL. Sipke hield een prachtig verhaal over het begin van het contact met Sieb waar hij notabene zelf door werd geraakt. Dat kwam ook wel binnen bij de aanwezigen en nog meer bij Sieb zelf.
Het bestuur vond 15 jaar betrokkenheid en inzet bij SSL (in 2020 en 2021 kon SSL door Covid niet doorgaan) wel genoeg reden om Sieb tot erelid van SkûtsjeSilenLangwar te benoemen.
Zondag na de prijsuitreiking ga ik weer heerlijk genieten van de gemaakte beelden en beleef ook deze dag opnieuw. Ik kijk terug op een geslaagd weekend en bedank alle betrokkenen voor hun bijdrage voor de fantastische evenement.
Jan Spijkerman vanaf de Tjerk.