Wedstrijd verslag

Verslag Skûtsjesilen Langwar 2019-04-15

Verslag Skûtsjesilen Langwar 2019

 

Sneeuwpoppen en baan vegen, daar ging het dit jaar om!

 

Zaterdagmorgen is het op de thermometer in mijn auto 0 graden als in vertrek richting Langweer.
Ik heb de winterjas met extra voering en een fleecejack maar voor de zekerheid bij de hand.

Zoals we inmiddels al bijna gewend (verwend) zijn heeft Marcel de meeste voorbereidingen al getroffen. De spullen liggen klaar en na korte tijd vertrekken Jos en ondergetekende richting het palaver. Dit jaar zijn er 37 skûtsjes ingeschreven en dat is weer een prachtig aantal schepen.

 

Sipke opent en de Burgemeester houdt voor de 4e keer zijn toespraak met de toezegging dat hij er naar streeft om zeker de 5e keer ook de opening te doen. Dan komt de hoofdspreker Sieb aan het woord. Hij waarschuwt voor het koude water, dus zwemvesten aan. Gelukkig dit jaar een mooie wind.Vorig jaar was er gebrek aan wind!.De wind is weer dik, dus reken maar 1 beaufort erbij!

Pas op, het kan glad zijn op het dek, er is nachtvorst geweest en er kan dus nog rijp op het dek liggen.

 

Na het palaver zoeken we een plekje op het meer, de wind is noordoost tot oost en blijkt nogal wispelturig de hele dag. Het is zoeken naar de goede startlijn en de positie van de boeien.

Gedurende de dag wordt er heel wat met boeien gesleept.

 

Op verzoek van een aantal deelnemers wordt er per klasse gestart, dat wil zeggen dat we van bijvoorbeeld de A / C groep eerst de A groep laten vertrekken en dan aansluitend 5 minuten daarna vertrekt de C groep. Voordeel daarvan is dat de startlijn korter en overzichtelijker wordt, dat de schippers goed in de gaten kunnen houden waar hun concurrenten varen maar ook dat het bij de eerste boeien wat veiliger wordt om de boei te ronden. Met zijn twintigen tegelijk om de boventon wil nogal makkelijk tot grote problemen lijden.

 

Om 10 uur valt het startschot voor de A / C groep en die kunnen de baan netjes uitzeilen.

Dat pakt anders uit bij de B / D groep, we krijgen deze groep wel weg maar als ze op weg zijn naar de benedenboei komt er een dikke bui op ons af. Helaas voor deze zeilers besluiten we de wedstrijd uit veiligheidsoverweging stop te zetten met de N vlag. Het valt niet mee als de voor ligt om dan de wedstrijd te staken maar met de enorme windvlagen die over het water trekken kiezen we toch voor veiligheid. We wachten de bui af en korte tijd later lijkt het weer OK. We gaan weer verder met de Skûtsjes die op het water gebleven zijn. Een aantal schippers vind het veiliger om de haven op te zoeken en zij varen de rest van de dag niet meer.

 

Met de buien die over de Langweerder Wielen trekken komt hagel en sneeuw. We zien geen hand voor ogen en de hoge brug bij de snelweg verdwijnt uit het zicht. Dan is het wel fijn om vanachter het glas van het startschip droog en uit de wind te staan. Voor de zeilers is het afzien.

 

Tijdens de wedstrijd zijn er toch deelnemers die een nat pak halen. Als je niet oppast lig je zo in het water. Gelukkig zijn we erg waakzaam en kunnen snel ingrijpen.

 

Door de uitloop van de tweede start besluiten we op het startschip te eten maar dan gaat het helemaal fout. Één van de skutsjes ligt om dus scheuren onze aluboot en de brandweerboot met noodgang richting Tim Roosgeurius met het Wâldwiif om daar maar liefst zeven mensen uit het steenkoude water te halen. Gelukkig loopt dat goed af. Ik moet er niet aan denken dat je te laat zou zijn.

Sieb vertrekt met de Willem Lodewijk naar het Wâldwiif om het skûtsje weer rechtop te zetten.
Achteraf blijkt dat het schip behoudens wat water in de boot verder geen schade heeft opgelopen.
Ze varen de volgende wedstrijd op zondag weer gewoon mee.

 

De middagwedstrijd op zaterdag is zoeken naar een opening tussen de buien en dus houden we de wedstrijden aan de korte kant om voor de volgende bui binnen te zijn. De wind draait en draait en soms is het dus carrousel zeilen zonder dat er opgekruist hoeft te worden naar de hoge boei..

Het nadeel van de “oud” olympische baan is dat je eigenlijk geen boeien meer kan verleggen omdat er altijd wel een skûtsje in de baan naar de te verleggen boei zit. Oplossing kan zijn om met bijvoorbeeld rode en blauwe boeien te gaan werken en dan bij de voorgaande boei aangeven dat het volgende rak naar een andere kleur boei moet worden gevaren. Enfin dat is ook nog een heel gedoe!

 

Na het verwerken van de uitslagen (nadat twee protesten zijn behandeld) vertrek ik huiswaarts.

 

Zondag is het nog steeds koud maar de buien zijn voorbij en de zon laat zijn goede kant zien.

De ochtendwedstrijd tussen de B en D groep start op tijd en na vijf kwartier beginnen we met finishen met als 1e in de B groep Froukje Osinga met de Jonge Jasper en gevolgd als 1e in de D groep door Tony Brundel met de Lytse Lys. Na deze wedstrijd kunnen we drie kwartier naar de wal om te eten. De brandweer blijft nog even op het water om de laatste skûtsjes te bewaken. Als iedereen van het water is kunnen zij ook aanschuiven aan tafel.

 

Tijdens de ochtendwedstrijd is er een forse aanvaring tussen De Welvaart en Hoop Doet Leven.

Eén van de skûtsjes blijkt lek te zijn geraakt en maakt water. Ik zie mensen met emmers water uit het ruim halen en even later scheurt de brandweerboot voorbij om een grote pomp te halen.

Siep vertrekt met de Willem Lodewijk om assistentie te verlenen maar kan halverwege weer omkeren. De Welvaart komt bij de KWVL in de kraan en als ik later zondagmiddag de haven verlaat worden er al noodreparaties uitgevoerd.

 

Na al deze belevenissen volgt om 13:00 uur de middagwedstrijd met de A en C groep.

Die wedstrijd verloopt prima en na bijna anderhalf uur finisht Harmen Brouwer met de Drie Gebroeders als 1e van de A-groep en even later gevolgd als 1e in de C-groep door Henk Regts met de Grutte Pier.

 

Na het opruimen van de spullen en het verwerken van de uitslagen kunnen we iets na half vijf beginnen met de prijsuitreiking. Dit jaar met drie 1e prijswinnaars in het algemeen klassement.

 

Voldaan kijk ik terug op weer twee mooie dagen. Dank aan alle vrijwilligers en overige betrokkenen. Heel graag tot volgend jaar, dan gaan we vast weer van alles beleven.

 

Jan Spijkerman vanaf het startschip.