Wedstrijdverslag

Verslag Skûtsjesilen Langwar 2023

 

 

Brrrrrr. Wat was het koud en winderig op zaterdag. De voorspelling van Windfinder was voor zaterdag 4-6 Bft en zondag 4-5 Bft. Dat had ik geïnterpreteerd als basiswind 4 met vlagen 6 voor zaterdag.

Nou dat kwam dus niet goed. Om 09:30 bij de eerste start was er een windje 3-4 Btf. Naarmate de wedstrijd vorderde nam de wind gestadig toe en aan het eind van de dag zaten we op 5 en soms even 6 Bft als vaste wind met éénmaal een uitschieter op de windmeter van 30 knopen is windkracht 7.

 

Na de start van de eerste wedstrijd was de stuurboord boei van de startlijn opeens verdwenen!

Navraag bij de alu’s gaf aan dat deze niet door ons uit het water waren gehaald! Tja, dan is de boei mogelijk lek gevaren en gezonken was de gedachte. Dus op naar de boeienloods om een vervangende gele boei met toebehoren op te halen. Na aankomst en het leggen van deze vervangende boei wordt er door de ander rib gemeld dat de missende boei richting de hoge brug is aangetroffen! Wij denken dat deze startlijnboei door één van de skûtsjes op sleeptouw is genomen en daardoor zo ver van zijn oorspronkelijk locatie is beland. Op zondag gebeurt dat nog een keer, de Noord Cardinaal ton wordt op sleeptouw genomen en beland in het kommetje bij de molen!

 

Zaterdag aan het eind van de middag zijn we zo koud geworden dat de petroleum kachel in de stuurhut wordt aangestoken. Hoe koud moet het wel niet op de Skûtsjes zijn. Ik zie deelnemers bij de peilstok zitten die mooie witte gympies aanhebben en als dat nodig is het zwaard op hun gympies naar beneden proberen te krijgen. Volgens mij krijg je daar natte en steenkoude voeten van! Bovendien vragen we ons steeds af of dat peilen midden op het meer wel zin heeft. De Langweerder Wielen zijn op een strook van 50 meter uit de kant na tot een diepte van ca. 2.30 m1 uitgebaggerd.

 

Zondag is de wind gelukkig wat afgenomen. De strepen op het water zijn weer verdwenen en om 10 uur starten we de Silverfleet. Vanaf het startschip hebben we een prachtig uitzicht op de strijd maar ook op de wal bij het slechtweergebouwtje staan zo te zien de nodige toeschouwers. Na 5 kwartier gaan we beginnen met finishen en aansluitend richting Het Wapen om daar lekker even op te warmen en te eten. De brandweer is met vijf man/vrouw sterk ook het hele weekend aanwezig om als Rescue rond te varen. Dit jaar gaat het allemaal goed, geen deelnemers in het water beland, alleen peilstokken en fokkeloeten/vaarbomen worden wel aangetroffen en veiliggesteld.

Wel zie ik tijdens de ochtendwedstrijd iets zwarts het water in schieten! Eerste gedacht is dat het gewicht van de vervangende startlijnboei het water in is gerold maar dat blijkt niet zo te zijn.
Onze ankerbol op PVC stok is door de wind kennelijk 60 cm omhoog gewaaid en uit de stalen railing buis geschoten waar deze in stond en aansluitend gezonken. Hoe is het mogelijk!

 

De start van de goldfleet na de middag geeft wat problemen. Op ongeveer twee skûtsjes na zijn de meeste deelnemers op het startschot boven de lijn. Tja wat doe je dan? Individueel geven zou misschien kunnen en is wel zo eerlijk naar de twee correct gestarte skûtsjes maar als er 12 skûtsjes terug moeten keren om hun fout goed te maken dan wordt het volgens mij een enorme chaos met veel kans op averij. Dan moet je als wedstrijdleider in enkele seconden een besluit nemen om een algemene of individuele terugroep te geven. Ik kies dan toch maar voor algemeen. Het terugkeren van de skûtsjes neemt meer tijd als met de normale wedstrijden dus aansluitend komt de uitstelvlag er ook nog even aan te pas.

 

Na een mooie strijd tussen vader en zoon Heerschop om de 3e en 4e plaats met de nodige wisselingen en ook de strijd achter in het veld kunnen we tegen half vijf Tony Brundel als eerst en Klaas Kuperus als tweede finishen. Sikke eindigt op de derde plaats en zoon Wytse wordt vierde in de goldfleet.

 

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

Wedstrijdverslag

Verslag Skûtsjesilen Langwar 2023

 

 

Brrrrrr. Wat was het koud en winderig op zaterdag. De voorspelling van Windfinder was voor zaterdag 4-6 Bft en zondag 4-5 Bft. Dat had ik geïnterpreteerd als basiswind 4 met vlagen 6 voor zaterdag.

Nou dat kwam dus niet goed. Om 09:30 bij de eerste start was er een windje 3-4 Btf. Naarmate de wedstrijd vorderde nam de wind gestadig toe en aan het eind van de dag zaten we op 5 en soms even 6 Bft als vaste wind met éénmaal een uitschieter op de windmeter van 30 knopen is windkracht 7.

 

Na de start van de eerste wedstrijd was de stuurboord boei van de startlijn opeens verdwenen!

Navraag bij de alu’s gaf aan dat deze niet door ons uit het water waren gehaald! Tja, dan is de boei mogelijk lek gevaren en gezonken was de gedachte. Dus op naar de boeienloods om een vervangende gele boei met toebehoren op te halen. Na aankomst en het leggen van deze vervangende boei wordt er door de ander rib gemeld dat de missende boei richting de hoge brug is aangetroffen! Wij denken dat deze startlijnboei door één van de skûtsjes op sleeptouw is genomen en daardoor zo ver van zijn oorspronkelijk locatie is beland. Op zondag gebeurt dat nog een keer, de Noord Cardinaal ton wordt op sleeptouw genomen en beland in het kommetje bij de molen!

 

Zaterdag aan het eind van de middag zijn we zo koud geworden dat de petroleum kachel in de stuurhut wordt aangestoken. Hoe koud moet het wel niet op de Skûtsjes zijn. Ik zie deelnemers bij de peilstok zitten die mooie witte gympies aanhebben en als dat nodig is het zwaard op hun gympies naar beneden proberen te krijgen. Volgens mij krijg je daar natte en steenkoude voeten van! Bovendien vragen we ons steeds af of dat peilen midden op het meer wel zin heeft. De Langweerder Wielen zijn op een strook van 50 meter uit de kant na tot een diepte van ca. 2.30 m1 uitgebaggerd.

 

Zondag is de wind gelukkig wat afgenomen. De strepen op het water zijn weer verdwenen en om 10 uur starten we de Silverfleet. Vanaf het startschip hebben we een prachtig uitzicht op de strijd maar ook op de wal bij het slechtweergebouwtje staan zo te zien de nodige toeschouwers. Na 5 kwartier gaan we beginnen met finishen en aansluitend richting Het Wapen om daar lekker even op te warmen en te eten. De brandweer is met vijf man/vrouw sterk ook het hele weekend aanwezig om als Rescue rond te varen. Dit jaar gaat het allemaal goed, geen deelnemers in het water beland, alleen peilstokken en fokkeloeten/vaarbomen worden wel aangetroffen en veiliggesteld.

Wel zie ik tijdens de ochtendwedstrijd iets zwarts het water in schieten! Eerste gedacht is dat het gewicht van de vervangende startlijnboei het water in is gerold maar dat blijkt niet zo te zijn.
Onze ankerbol op PVC stok is door de wind kennelijk 60 cm omhoog gewaaid en uit de stalen railing buis geschoten waar deze in stond en aansluitend gezonken. Hoe is het mogelijk!

 

De start van de goldfleet na de middag geeft wat problemen. Op ongeveer twee skûtsjes na zijn de meeste deelnemers op het startschot boven de lijn. Tja wat doe je dan? Individueel geven zou misschien kunnen en is wel zo eerlijk naar de twee correct gestarte skûtsjes maar als er 12 skûtsjes terug moeten keren om hun fout goed te maken dan wordt het volgens mij een enorme chaos met veel kans op averij. Dan moet je als wedstrijdleider in enkele seconden een besluit nemen om een algemene of individuele terugroep te geven. Ik kies dan toch maar voor algemeen. Het terugkeren van de skûtsjes neemt meer tijd als met de normale wedstrijden dus aansluitend komt de uitstelvlag er ook nog even aan te pas.

 

Na een mooie strijd tussen vader en zoon Heerschop om de 3e en 4e plaats met de nodige wisselingen en ook de strijd achter in het veld kunnen we tegen half vijf Tony Brundel als eerst en Klaas Kuperus als tweede finishen. Sikke eindigt op de derde plaats en zoon Wytse wordt vierde in de goldfleet.

 

Jan Spijkerman vanaf het startschip.