Wedstrijdverslag

SkutsjeSilenLangwar 2022

 

In het voorjaar van 2022 leek het de goede kant uit te gaan met de Corona situatie in Nederland. Er werden versoepelingen afgekondigd, het mondkapje mocht af, de horeca mocht open en afstand houden was niet meer nodig. Nou daar waren we na twee jaar geen skûtsjesilen wel aan toe.

 

Na een aantal voorbereidende vergaderingen met het bestuur werd de inschrijving opengesteld en al snel kwamen de inschrijvingen binnen met uiteindelijk 31 inschrijvingen en 4 terugtrekkingen als resultaat.

 

Op zaterdag 9 april begon de dag al vroeg. Om 07:30 uur verzamelen in de loods en na een kort palaver voor de vrijwilligers vertrok ik richting Het Wapen van Langweer voor het Palaver.

 

Sieb Bandstra had weer een mooi verhaal over bezoekers in de kamer en later in de gang en dat hij het idee had dat ze in de gang bleven staan omdat hij misschien eens onder de douche moest gaan.
Dat was een koppeling naar de Corona perikelen het daarbij horende afstand houden. De rest van het verhaal ben ik een beetje vergeten maar voor de liefhebbers heb ik het nog wel opgenomen.

 

Bij aankomst op de Langweerder Wielen lag het startschip al op de plek en de startlijn lag er ook al in.
Met onze vaste groep vrijwilligers is dat een soort routine geworden.  Het gaat echter voor de 1e start al fout, er wordt via de portofoon gemeld dat er een ongeluk is gebeurt op de Gerrit de Vries. Even later wordt aangegeven dat de ambulance moet komen. Eén van de bemanningsleden heeft tijdens een gijp de grootschoot tegen haar gezicht gekregen. De brandweer, die met de snelle boot op het water is, verleend assistentie en zorgt dat de ambulance er komt. We zijn allemaal geschokt en ontdaan door dit voorval.

 

Nog ontdaan door deze situatie gaat de eerste wedstrijd om 10:00 van start en na een uur varen kunnen we deze groep gaan finishen. Het is een koude dag met windkracht 5 tot 6 en in de buien soms uitschieters tot 27/28 knopen De meeste skûtsje zijn wel zo slim om een rif te zetten. Nu ik achteraf de foto’s van het evenement voorbij zie komen ben ik verbaast dat we in zulke donkere, dreigende wolken hebben gevaren. Een aantal deelnemers varen de wedstrijd niet uit maar besluiten terug te keren naar de veilige haven. Intussen zijn bij het slechtweer gebouwtje de mini op afstand bestuurbare Skûtsjes in de luwte van de wal ook druk bezig om hun eigen wedstrijd te varen.
Op het startschip valt dat niet te zien, maar ik zag daar vandaag filmpjes van op internet.

 

Wedstrijd 2 volgt om 11:00 met een prachtige start. De Skûtsjes varen op volle snelheid richting de startlijn en op het startschot (bij ons een toeter) is iedereen nog net achter de lijn. Een schone start zeggen we op het startschip. Dit blijkt later de meest strakke start te zijn van het weekend.

 

Na deze wedstrijd gaan we naar Het Wapen om te eten en aansluitend om 13:30 uur beginnen we aan het 3e potje van de dag. Intussen worden we getrakteerd op hagelbuien, forse windvlagen en regenbuien. Het is met temperaturen van 3 tot 8 graden knap koud. Gelukkig staat er een petroleum kachel in de stuurhut die een heerlijke petroleum walm maar ook lekkere warmte afgeeft.

 

Als we de 4e wedstrijd willen beginnen komt er volgens buienradar een behoorlijke bui aan, precies als we in de startprocedure zouden zitten. In overleg trekken we om 14:44 uur de uitstelvlag en bijna alle skûtsjes zoeken een beschut plekje achter de wal en strijken de zeilen. Daarna zijn we blij deze keuze gemaakt te hebben. Een forse bui met harde windstoten trekt over het meer. Na de bui gaat de uitstelvlag er uit en 15:20 uur start de laatste race van zaterdag. Twee skûtsjes zijn te vroeg en krijgen een OCS. (aan de verkeerde kant van de lijn) Tijdens de wedstrijd raakt één van de bemanningsleden van De Trije Doarpen te water en door snel handelen van de brandweerboot wordt de drenkeling uit het water gevist. Als iedereen gefinisht is varen we terug naar de haven. Het startschip heeft door de harde wind en de golven er werk aan om nog wat vooruitgang te maken. Na deze barre tocht bereiken we de haven en gaan de uitslagen verwerken en de indeling in gold- en silverfleet maken en aansluitend ophangen in Het Wapen van Langweer.

 

Zondagmorgen volgt er weer een palaver en Sieb is erg blij met het anker wat hij voor het eerst sinds zijn carrière in de skûtsje wereld terug krijgt. Alle andere verdwenen ankers liggen op de bodem van het Slotermeer, de Fluessen, het Heegermeer of andere Friese meren. Hij stelt het wel op prijs dat de skûtsjes in het vervolg niet meer de boei het halve meer achter zich aan slepen!

 

Zondagmorgen varen we eerst de kleine finale, hier zijn 3 prijzen voor de winnaars in de silverfleet en twee prijzen voor de kleine skûtsjes te winnen. Met 10 van de mogelijk 13 deelnemers aan de start een mooie groep om te strijden voor de punten. We hebben een schone start en na 1.5 uur varen wordt de finish genoteerd. We eten weer in Het Wapen en vertrekken aansluitend richting het startschip. De baan en de startlijn liggen er nog perfect in al draait de wind in de donkere wolken soms wel aanzienlijk. Soms denk ik, moeten we de boeien gaan verleggen maar even later is het weer goed. We besluiten geen wijzigingen aan te brengen en starten de grote finale. Een veld van 13 skûtsjes gaan de strijd aan. De op zaterdag behaalde punten tellen nog wel mee voor het lengteklassement maar bij de finalewedstrijden op zondag varen we weer met een schone lei.
Zondag is de wind ca. 4-5 beaufort en de zon laat zich ook regelmatig zien. Wel wat aangenamer als zaterdag in elk geval.

 

De deelnemers die hier 1e, 2e of 3e worden vallen in de prijzen. Het wordt een spannende strijd. Harmen Brouwer met de Jonge Jan (het skûtsje van Langweer) en Klaas Kuperus met de Eeltje Baars en ook Sikke Heerschop met de Ingelskman strijden om het leven om vooraan te komen. In eerste instantie loopt de voorsprong van Harmen elke ronde wat meer op zo lijkt het vanaf het startschip. Bij de laatste onderboei voor de finish draait de wind en moet Harmen een slag achter het startschip langs maken. Wat later (door de opgelopen achterstand) ronden Klaas en Sikke de laatste onderboei maar kunnen door de wind die inmiddels weer terug gedraaid is fors hoger sturen en gaan ruim boven het startschip langs richting de finishlijn. We horen Harmen iets zeggen wat ik maar niet in dit verslag zal zetten en nu wordt het echt spannend. Wie is er het eerste over de startlijn. Met nipte voorsprong weet Harmen zijn voorsprong te continueren en wordt winnaar van SkutsjeSilenLangwar. Later tijdens de prijsuitreiking spreekt hij namens de deelnemers zijn enthousiasme uit over de gezelligheid en saamhorigheid van het evenement. De skûtsjes die niet mee konden doen hebben wat gemist.

 

Voorafgaand aan de prijsuitreiking worden Romano, Kirsten en Johan (bestuursleden vanaf de oprichting SkutsjeSilenLangwar) in het zonnetje gezet en ontvangen een oorkonde c.q. worden erelid.

 

Met dank aan de vrijwilligers, de brandweer, Jos, Jetze met zijn mensen, Sipke, Sieb met familie en de overige personen die ik mogelijk vergeten ben kijk ik terug op een mooi weekend met een vreselijk begin. Ik wens het betreffende bemanningslid een voorspoedig herstel toe.

 

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

 

 

 



 

 

Wedstrijdverslag

SkutsjeSilenLangwar 2022

 

In het voorjaar van 2022 leek het de goede kant uit te gaan met de Corona situatie in Nederland. Er werden versoepelingen afgekondigd, het mondkapje mocht af, de horeca mocht open en afstand houden was niet meer nodig. Nou daar waren we na twee jaar geen skûtsjesilen wel aan toe.

 

Na een aantal voorbereidende vergaderingen met het bestuur werd de inschrijving opengesteld en al snel kwamen de inschrijvingen binnen met uiteindelijk 31 inschrijvingen en 4 terugtrekkingen als resultaat.

 

Op zaterdag 9 april begon de dag al vroeg. Om 07:30 uur verzamelen in de loods en na een kort palaver voor de vrijwilligers vertrok ik richting Het Wapen van Langweer voor het Palaver.

 

Sieb Bandstra had weer een mooi verhaal over bezoekers in de kamer en later in de gang en dat hij het idee had dat ze in de gang bleven staan omdat hij misschien eens onder de douche moest gaan.
Dat was een koppeling naar de Corona perikelen het daarbij horende afstand houden. De rest van het verhaal ben ik een beetje vergeten maar voor de liefhebbers heb ik het nog wel opgenomen.

 

Bij aankomst op de Langweerder Wielen lag het startschip al op de plek en de startlijn lag er ook al in.
Met onze vaste groep vrijwilligers is dat een soort routine geworden.  Het gaat echter voor de 1e start al fout, er wordt via de portofoon gemeld dat er een ongeluk is gebeurt op de Gerrit de Vries. Even later wordt aangegeven dat de ambulance moet komen. Eén van de bemanningsleden het tijdens een gijp de grootschoot tegen haar gezicht gekregen. De brandweer, die met de snelle boot op het water is, verleend assistentie en zorgt dat de ambulance er komt. We zijn allemaal geschokt en ontdaan door dit voorval.

 

Nog ontdaan door deze situatie gaat de eerste wedstrijd om 10:00 van start en na een uur varen kunnen we deze groep gaan finishen. Het is een koude dag met windkracht 5 tot 6 en in de buien soms uitschieters tot 27/28 knopen De meeste skûtsje zijn wel zo slim om een rif te zetten. Nu ik achteraf de foto’s van het evenement voorbij zie komen ben ik verbaast dat we in zulke donkere, dreigende wolken hebben gevaren. Een aantal deelnemers varen de wedstrijd niet uit maar besluiten terug te keren naar de veilige haven. Intussen zijn bij het slechtweer gebouwtje de mini op afstand bestuurbare Skûtsjes in de luwte van de wal ook druk bezig om hun eigen wedstrijd te varen.
Op het startschip valt dat niet te zien, maar ik zag daar vandaag filmpjes van op internet.

 

Wedstrijd 2 volgt om 11:00 met een prachtige start. De Skûtsjes varen op volle snelheid richting de startlijn en op het startschot (bij ons een toeter) is iedereen nog net achter de lijn. Een schone start zeggen we op het startschip. Dit blijkt later de meest strakke start te zijn van het weekend.

 

Na deze wedstrijd gaan we naar Het Wapen om te eten en aansluitend om 13:30 uur beginnen we aan het 3e potje van de dag. Intussen worden we getrakteerd op hagelbuien, forse windvlagen en regenbuien. Het is met temperaturen van 3 tot 8 graden knap koud. Gelukkig staat er een petroleum kachel in de stuurhut die een heerlijke petroleum walm maar ook lekkere warmte afgeeft.

 

Als we de 4e wedstrijd willen beginnen komt er volgens buienradar een behoorlijke bui aan, precies als we in de startprocedure zouden zitten. In overleg trekken we om 14:44 uur de uitstelvlag en bijna alle skûtsjes zoeken een beschut plekje achter de wal en strijken de zeilen. Daarna zijn we blij deze keuze gemaakt te hebben. Een forse bui met harde windstoten trekt over het meer. Na de bui gaat de uitstelvlag er uit en 15:20 uur start de laatste race van zaterdag. Twee skûtsjes zijn te vroeg en krijgen een OCS. (aan de verkeerde kant van de lijn) Tijdens de wedstrijd raakt één van de bemanningsleden van De Trije Doarpen te water en door snel handelen van de brandweerboot wordt de drenkeling uit het water gevist. Als iedereen gefinisht is varen we terug naar de haven. Het startschip heeft door de harde wind en de golven er werk aan om nog wat vooruitgang te maken. Na deze barre tocht bereiken we de haven en gaan de uitslagen verwerken en de indeling in gold- en silverfleet maken en aansluitend ophangen in Het Wapen van Langweer.

 

Zondagmorgen volgt er weer een palaver en Sieb is erg blij met het anker wat hij voor het eerst sinds zijn carrière in de skûtsje wereld terug krijgt. Alle andere verdwenen ankers liggen op de bodem van het Slotermeer, de Fluessen, het Heegermeer of andere Friese meren. Hij stelt het wel op prijs dat de skûtsjes in het vervolg niet meer de boei het halve meer achter zich aan slepen!

 

Zondagmorgen varen we eerst de kleine finale, hier zijn 3 prijzen voor de winnaars in de silverfleet en twee prijzen voor de kleine skûtsjes te winnen. Met 10 van de mogelijk 13 deelnemers aan de start een mooie groep om te strijden voor de punten. We hebben een schone start en na 1.5 uur varen wordt de finish genoteerd. We eten weer in Het Wapen en vertrekken aansluitend richting het startschip. De baan en de startlijn liggen er nog perfect in al draait de wind in de donkere wolken soms wel aanzienlijk. Soms denk ik, moeten we de boeien gaan verleggen maar even later is het weer goed. We besluiten geen wijzigingen aan te brengen en starten de grote finale. Een veld van 13 skûtsjes gaan de strijd aan. De op zaterdag behaalde punten tellen nog wel mee voor het lengteklassement maar bij de finalewedstrijden op zondag varen we weer met een schone lei.
Zondag is de wind ca. 4-5 beaufort en de zon laat zich ook regelmatig zien. Wel wat aangenamer als zaterdag in elk geval.

 

De deelnemers die hier 1e, 2e of 3e worden vallen in de prijzen. Het wordt een spannende strijd. Harmen Brouwer met de Jonge Jan (het skûtsje van Langweer) en Klaas Kuperus met de Eeltje Baars en ook Sikke Heerschop met de Ingelskman strijden om het leven om vooraan te komen. In eerste instantie loopt de voorsprong van Harmen elke ronde wat meer op zo lijkt het vanaf het startschip. Bij de laatste onderboei voor de finish draait de wind en moet Harmen een slag achter het startschip langs maken. Wat later (door de opgelopen achterstand) ronden Klaas en Sikke de laatste onderboei maar kunnen door de wind die inmiddels weer terug gedraaid is fors hoger sturen en gaan ruim boven het startschip langs richting de finishlijn. We horen Harmen iets zeggen wat ik maar niet in dit verslag zal zetten en nu wordt het echt spannend. Wie is er het eerste over de startlijn. Met nipte voorsprong weet Harmen zijn voorsprong te continueren en wordt winnaar van SkutsjeSilenLangwar. Later tijdens de prijsuitreiking spreekt hij namens de deelnemers zijn enthousiasme uit over de gezelligheid en saamhorigheid van het evenement. De skûtsjes die niet mee konden doen hebben wat gemist.

 

Voorafgaand aan de prijsuitreiking worden Romano, Kirsten en Johan (bestuursleden vanaf de oprichting SkutsjeSilenLangwar) in het zonnetje gezet en ontvangen een oorkonde c.q. worden erelid.

 

Met dank aan de vrijwilligers, de brandweer, Jos, Jetze met zijn mensen, Sipke, Sieb met familie en de overige personen die ik mogelijk vergeten ben kijk ik terug op een mooi weekend met een vreselijk begin. Ik wens het betreffende bemanningslid een voorspoedig herstel toe.

 

Jan Spijkerman vanaf het startschip.